НОВІ МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ТІЛЕСНИХ УШКОДЖЕНЬ У ВОДІЯ ТА ПАСАЖИРІВ ЛЕГКОВОГО АВТОМОБІЛЯ ПРИ ЗАСТОСУВАННІ СУЧАСНИХ ЗАСОБІВ БЕЗПЕКИ

Автор(и)

  • Григорій Кривда Одеський національний медичний університет, м. Одеса, Україна
  • Павло Плевінскіс Одеський національний медичний університет, м. Одеса, Україна https://orcid.org/0009-0002-6391-6051
  • Лариса Ларсон Одеський національний медичний університет, м. Одеса, Україна https://orcid.org/0009-0009-6785-5971
  • Борис Яворський Одеський національний медичний університет, м. Одеса, Україна https://orcid.org/0009-0003-9251-6476
  • Руслан Кривда Одеський національний медичний університет, м. Одеса, Україна https://orcid.org/0000-0002-4320-1174

DOI:

https://doi.org/10.24061/2707-8728.2.2024.7

Ключові слова:

експертиза, автомобільна травма, засоби безпеки

Анотація

Стаття досліджує вплив сучасних засобів безпеки автомобілів на травмування водіїв і пасажирів під час ДТП. Проаналізовано випадки травмування, вивчено характер ушкоджень від традиційних і сучасних засобів захисту. Встановлено, що сучасні засоби значно знижують ризик серйозних травм, хоча самі по собі можуть спричиняти тілесні ушкодження. Зазначено перспективність подальшого вивчення впливу новітніх засобів безпеки, таких як активні підголівники та спеціальні кронштейни педального вузла.

Актуальність теми. Сучасний автомобільний парк зазнає все більших змін; зокрема, вдосконалюються системи захисту водія та пасажирів у салоні автомобіля. Насамперед, за рахунок втілення у конструкцію салону подушок безпеки, травмобезпечних кермових коліс тощо. Усі ці зміни дуже суттєво впливають на механізм утворення та морфологію ушкоджень водія та пасажирів автомобіля в момент ДТП. Разом із тим, саме характер тілесних ушкоджень у постраждалих дозволяє висловитися про місцезнаходження останніх у салоні автомобіля в момент ДТП, що вкрай важливо для слідства. Вивченню саме характеру і механізму утворення ушкоджень у водія та пасажирів автомобіля і присвячена дана робота.

Мета роботи – підвищення ефективності проведення судово-медичних експертиз осіб, постраждалих внаслідок ДТП у салоні автомобіля.

Матеріали та методи. Вивчені 247 випадків травми в салоні водія і пасажирів легкових автомобілів, обладнаних сучасними засобами безпеки (без летального наслідку) за архівними матеріалами Одеського обласного бюро судово-медичної експертизи 2014-2024 років. Вивчалася морфологія тілесних ушкоджень у водія та пасажирів автомобілів.

Результати дослідження. При порівняльному вивченні впливу традиційних та нових засобів безпеки водія та пасажирів легкового автомобіля на морфологічні ознаки тілесних ушкоджень при дорожньо-транспортних пригодах встановлено, що засоби захисту водія і пасажирів в салоні автомобіля, що застосовуються теперішнім часом, у випадках транспортних пригод дозволяють суттєво знизити ризик утворення тяжких, у тому числі і смертельних тілесних ушкоджень. Доведено, що травмобезпечна колонка керма може спричиняти серйозні ушкодження, аж до виникнення переломів. Решта засобів захисту не призводять до утворення тяжких ушкоджень; їх дія викликає утворення синців, саден, поверхневих ран.

Висновки. Сучасні засоби захисту водія і пасажирів в салоні автомобіля у випадках дорожньо-транспортних пригод дозволяють суттєво знизити ризик утворення тяжких, у тому числі і смертельних тілесних ушкоджень. Нові засоби захисту забезпечують більшу травмобезпечність водія і пасажирів в салоні автомобіля. Перспективою подальших досліджень вважаємо оцінку ймовірного захисного впливу особливого (що ламається) кронштейна педального вузла і активного підголівника на водія та пасажира легкового авто за умов дорожньо-транспортних пригод.

Посилання

Kibayashi K, Shimada R, Nakao K-I. Fatal traffic accidents and forensic medicine. IATSS Research. 2014;38(1):71-6. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.iatssr.2014.07.002

Touahmia M. Identification of risk factors influencing road traffic accidents. Eng Technol Appl Sci Res. 2018;8(1):2417-21. DOI: http://dx.doi.org/10.48084/etasr.1615

Chen F, Song M, Ma X. Investigation on the Injury Severity of Drivers in Rear-End Collisions Between Cars Using a Random Parameters Bivariate Ordered Probit Model. IJERPH. 2019;16(14):2632. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/ijerph16142632

Стецюк ОІ. Проблемні питання щодо механізму виникнення тілесних ушкоджень при зіткненні пішохода з бічною частиною рухомого автомобіля (тангенційне зіткнення). Судово-медична експертиза. 2016;1:67-70. DOI: https://doi.org/10.24061/2707-8728.1.2016.13

Klingun N, Kelly M, Praditsathaporn C, Petsirasan R. Identification of Factors Affecting Road Traffic Injuries Incidence and Severity in Southern Thailand Based on Accident Investigation Reports. Sustainability. 2021;13(22):12467. DOI: https://doi.org/10.3390/su132212467

Cohen H, Kugel C, May H, Medlej B, Stein D, Sion V, et al. The influence of impact direction and axial loading on the bone fracture pattern. Forensic Sci Int. 2017;277:197-206. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.forsciint.2017.05.015

Love JC, Christensen AM. Application of Bone Fractography to a Medical Examiner Sample: A Caseт Series. Forensic Anthropology. 2018;1(4):221. DOI: http://dx.doi.org/10.5744/fa.2018.0024

Cohen H, Kugel C, May H, Medlej В, Stein D, Sion V, et al. The impact velocity and bone fracture pattern: Forensic perspective. Forensic Sci Int. 2016;266:54-62. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.forsciint.2016.04.035

References

Kibayashi K, Shimada R, Nakao K-I. Fatal traffic accidents and forensic medicine. IATSS Research. 2014;38(1):71-6. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.iatssr.2014.07.002

Touahmia M. Identification of risk factors influencing road traffic accidents. Eng Technol Appl Sci Res. 2018;8(1):2417-21. DOI: http://dx.doi.org/10.48084/etasr.1615

Chen F, Song M, Ma X. Investigation on the Injury Severity of Drivers in Rear-End Collisions Between Cars Using a Random Parameters Bivariate Ordered Probit Model. IJERPH. 2019;16(14):2632. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/ijerph16142632

Stetsiuk OI. Problemni pytannia schodo mekhanizmu vynyknennia tilesnykh ushkodzhen' pry zitknenni pishokhoda z bichnoiu chastynoiu rukhomoho avtomobilia (tanhentsiine zitknennia) [Issues concerning mechanism of injury in collisions with pedestrians side of a moving vehicle (tangential collision)]. Forensic-medical examination. 2016;1:67-70. DOI: https://doi.org/10.24061/2707-8728.1.2016.13 (in Ukrainian)

Klingun N, Kelly M, Praditsathaporn C, Petsirasan R. Identification of Factors Affecting Road Traffic Injuries Incidence and Severity in Southern Thailand Based on Accident Investigation Reports. Sustainability. 2021;13(22):12467. DOI: https://doi.org/10.3390/su132212467

Cohen H, Kugel C, May H, Medlej B, Stein D, Sion V, et al. The influence of impact direction and axial loading on the bone fracture pattern. Forensic Sci Int. 2017;277:197-206. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.forsciint.2017.05.015

Love JC, Christensen AM. Application of Bone Fractography to a Medical Examiner Sample: A Caseт Series. Forensic Anthropology. 2018;1(4):221. DOI: http://dx.doi.org/10.5744/fa.2018.0024

Cohen H, Kugel C, May H, Medlej В, Stein D, Sion V, et al. The impact velocity and bone fracture pattern: Forensic perspective. Forensic Sci Int. 2016;266:54-62. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.forsciint.2016.04.035

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-29

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження