НОВІ МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ТІЛЕСНИХ УШКОДЖЕНЬ У ВОДІЯ ТА ПАСАЖИРІВ ЛЕГКОВОГО АВТОМОБІЛЯ ПРИ ЗАСТОСУВАННІ СУЧАСНИХ ЗАСОБІВ БЕЗПЕКИ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2707-8728.2.2024.7Ключові слова:
експертиза, автомобільна травма, засоби безпекиАнотація
Стаття досліджує вплив сучасних засобів безпеки автомобілів на травмування водіїв і пасажирів під час ДТП. Проаналізовано випадки травмування, вивчено характер ушкоджень від традиційних і сучасних засобів захисту. Встановлено, що сучасні засоби значно знижують ризик серйозних травм, хоча самі по собі можуть спричиняти тілесні ушкодження. Зазначено перспективність подальшого вивчення впливу новітніх засобів безпеки, таких як активні підголівники та спеціальні кронштейни педального вузла.
Актуальність теми. Сучасний автомобільний парк зазнає все більших змін; зокрема, вдосконалюються системи захисту водія та пасажирів у салоні автомобіля. Насамперед, за рахунок втілення у конструкцію салону подушок безпеки, травмобезпечних кермових коліс тощо. Усі ці зміни дуже суттєво впливають на механізм утворення та морфологію ушкоджень водія та пасажирів автомобіля в момент ДТП. Разом із тим, саме характер тілесних ушкоджень у постраждалих дозволяє висловитися про місцезнаходження останніх у салоні автомобіля в момент ДТП, що вкрай важливо для слідства. Вивченню саме характеру і механізму утворення ушкоджень у водія та пасажирів автомобіля і присвячена дана робота.
Мета роботи – підвищення ефективності проведення судово-медичних експертиз осіб, постраждалих внаслідок ДТП у салоні автомобіля.
Матеріали та методи. Вивчені 247 випадків травми в салоні водія і пасажирів легкових автомобілів, обладнаних сучасними засобами безпеки (без летального наслідку) за архівними матеріалами Одеського обласного бюро судово-медичної експертизи 2014-2024 років. Вивчалася морфологія тілесних ушкоджень у водія та пасажирів автомобілів.
Результати дослідження. При порівняльному вивченні впливу традиційних та нових засобів безпеки водія та пасажирів легкового автомобіля на морфологічні ознаки тілесних ушкоджень при дорожньо-транспортних пригодах встановлено, що засоби захисту водія і пасажирів в салоні автомобіля, що застосовуються теперішнім часом, у випадках транспортних пригод дозволяють суттєво знизити ризик утворення тяжких, у тому числі і смертельних тілесних ушкоджень. Доведено, що травмобезпечна колонка керма може спричиняти серйозні ушкодження, аж до виникнення переломів. Решта засобів захисту не призводять до утворення тяжких ушкоджень; їх дія викликає утворення синців, саден, поверхневих ран.
Висновки. Сучасні засоби захисту водія і пасажирів в салоні автомобіля у випадках дорожньо-транспортних пригод дозволяють суттєво знизити ризик утворення тяжких, у тому числі і смертельних тілесних ушкоджень. Нові засоби захисту забезпечують більшу травмобезпечність водія і пасажирів в салоні автомобіля. Перспективою подальших досліджень вважаємо оцінку ймовірного захисного впливу особливого (що ламається) кронштейна педального вузла і активного підголівника на водія та пасажира легкового авто за умов дорожньо-транспортних пригод.
Посилання
Kibayashi K, Shimada R, Nakao K-I. Fatal traffic accidents and forensic medicine. IATSS Research. 2014;38(1):71-6. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.iatssr.2014.07.002
Touahmia M. Identification of risk factors influencing road traffic accidents. Eng Technol Appl Sci Res. 2018;8(1):2417-21. DOI: http://dx.doi.org/10.48084/etasr.1615
Chen F, Song M, Ma X. Investigation on the Injury Severity of Drivers in Rear-End Collisions Between Cars Using a Random Parameters Bivariate Ordered Probit Model. IJERPH. 2019;16(14):2632. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/ijerph16142632
Стецюк ОІ. Проблемні питання щодо механізму виникнення тілесних ушкоджень при зіткненні пішохода з бічною частиною рухомого автомобіля (тангенційне зіткнення). Судово-медична експертиза. 2016;1:67-70. DOI: https://doi.org/10.24061/2707-8728.1.2016.13
Klingun N, Kelly M, Praditsathaporn C, Petsirasan R. Identification of Factors Affecting Road Traffic Injuries Incidence and Severity in Southern Thailand Based on Accident Investigation Reports. Sustainability. 2021;13(22):12467. DOI: https://doi.org/10.3390/su132212467
Cohen H, Kugel C, May H, Medlej B, Stein D, Sion V, et al. The influence of impact direction and axial loading on the bone fracture pattern. Forensic Sci Int. 2017;277:197-206. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.forsciint.2017.05.015
Love JC, Christensen AM. Application of Bone Fractography to a Medical Examiner Sample: A Caseт Series. Forensic Anthropology. 2018;1(4):221. DOI: http://dx.doi.org/10.5744/fa.2018.0024
Cohen H, Kugel C, May H, Medlej В, Stein D, Sion V, et al. The impact velocity and bone fracture pattern: Forensic perspective. Forensic Sci Int. 2016;266:54-62. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.forsciint.2016.04.035
References
Kibayashi K, Shimada R, Nakao K-I. Fatal traffic accidents and forensic medicine. IATSS Research. 2014;38(1):71-6. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.iatssr.2014.07.002
Touahmia M. Identification of risk factors influencing road traffic accidents. Eng Technol Appl Sci Res. 2018;8(1):2417-21. DOI: http://dx.doi.org/10.48084/etasr.1615
Chen F, Song M, Ma X. Investigation on the Injury Severity of Drivers in Rear-End Collisions Between Cars Using a Random Parameters Bivariate Ordered Probit Model. IJERPH. 2019;16(14):2632. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/ijerph16142632
Stetsiuk OI. Problemni pytannia schodo mekhanizmu vynyknennia tilesnykh ushkodzhen' pry zitknenni pishokhoda z bichnoiu chastynoiu rukhomoho avtomobilia (tanhentsiine zitknennia) [Issues concerning mechanism of injury in collisions with pedestrians side of a moving vehicle (tangential collision)]. Forensic-medical examination. 2016;1:67-70. DOI: https://doi.org/10.24061/2707-8728.1.2016.13 (in Ukrainian)
Klingun N, Kelly M, Praditsathaporn C, Petsirasan R. Identification of Factors Affecting Road Traffic Injuries Incidence and Severity in Southern Thailand Based on Accident Investigation Reports. Sustainability. 2021;13(22):12467. DOI: https://doi.org/10.3390/su132212467
Cohen H, Kugel C, May H, Medlej B, Stein D, Sion V, et al. The influence of impact direction and axial loading on the bone fracture pattern. Forensic Sci Int. 2017;277:197-206. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.forsciint.2017.05.015
Love JC, Christensen AM. Application of Bone Fractography to a Medical Examiner Sample: A Caseт Series. Forensic Anthropology. 2018;1(4):221. DOI: http://dx.doi.org/10.5744/fa.2018.0024
Cohen H, Kugel C, May H, Medlej В, Stein D, Sion V, et al. The impact velocity and bone fracture pattern: Forensic perspective. Forensic Sci Int. 2016;266:54-62. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.forsciint.2016.04.035
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Критерії авторського права, форми участі та авторства
Кожен автор повинен був взяти участь в роботі, щоб взяти на себе відповідальність за відповідні частини змісту статті. Один або кілька авторів повинні нести відповідальність в цілому за поданий для публікації матеріал - від моменту подачі до публікації статті. Авторитарний кредит повинен грунтуватися на наступному:
істотність частини вкладу в концепцію і дизайн, отримання даних або в аналіз і інтерпретацію результатів дослідження;
написання статті або критичний розгляд важливості її інтелектуального змісту;
остаточне твердження версії статті для публікації.
Автори також повинні підтвердити, що рукопис є дійсним викладенням матеріалів роботи і що ні цей рукопис, ні інші, які мають по суті аналогічний контент під їх авторством, не були опубліковані та не розглядаються для публікації в інших виданнях.
Автори рукописів, що повідомляють вихідні дані або систематичні огляди, повинні надавати доступ до заяви даних щонайменше від одного автора, частіше основного. Якщо потрібно, автори повинні бути готові надати дані і повинні бути готові в повній мірі співпрацювати в отриманні та наданні даних, на підставі яких проводиться оцінка та рецензування рукописи редактором / членами редколегії журналу.
Роль відповідального учасника.
Основний автор (або призначений відповідальний автор) буде виступати від імені всіх співавторів статті в якості основного кореспондента при листуванні з редакцією під час процесу її подання та розгляду. Якщо рукопис буде прийнятий, відповідальний автор перегляне відредагований машинописний текст і зауваження рецензентів, прийме остаточне рішення щодо корекції і можливості публікації представленого рукопису в засобах масової інформації, федеральних агентствах і базах даних. Він також буде ідентифікований як відповідальний автор в опублікованій статті. Відповідальний автор несе відповідальність за підтвердження остаточного варіанта рукопису. Відповідальний автор несе також відповідальність за те, щоб інформація про конфлікти інтересів, була точною, актуальною і відповідала даним, наданим кожним співавтором. Відповідальний автор повинен підписати форму авторства, що підтверджує, що всі особи, які внесли істотний внесок, ідентифіковані як автори і що отримано письмовий дозвіл від кожного учасника щодо публікації представленого рукопису.