МАСА АВТОМОБІЛЯ ЯК ОСНОВОПОЛОЖНИЙ КРИТЕРІЙ В РОБОТІ СУДОВО-МЕДИЧНОГО ЕКСПЕРТА ПРИ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПРИГОДАХ. ПРАКТИЧНИЙ ПОГЛЯД

Автор(и)

  • Віталій Зозуля Державна спеціалізована установа "Житомирське обласне бюро судово-медичної експертизи", м. Житомир, Україна https://orcid.org/0000-0002-6696-5599

DOI:

https://doi.org/10.24061/2707-8728.2.2024.6

Ключові слова:

судово-медична експертиза, дорожньо-транспортна пригода, автомобіль класу В, фронтальне зіткнення, маса автомобіля

Анотація

Судово-медична експертиза ушкоджень при дорожньо-транспортних пригодах має надзвичайно важливе значення, оскільки отримані травми залишаються однією з основних причин смертності серед працездатного населення. Визначення механізмів і обставин травмування, особливо в умовах відсутності свідків чи відеофіксації події, вимагає залучення нових методів аналізу. Маса автомобіля, яка прямо впливає на інтенсивність і характер отриманих ушкоджень, є важливим, але недостатньо дослідженим критерієм, що обґрунтовує потребу у вдосконаленні підходів до судово-медичних досліджень у цій сфері.

Мета дослідження: провести аналіз травм, отриманих водіями та пасажирами внаслідок фронтальних зіткнень з неповним перекриттям в автомобілях класу В, та оцінку впливу маси автомобіля на спектр і характер отриманих ушкоджень.

Матеріали та методи. Об’єктом дослідження були 179 “Актів  судово-медичного  дослідження трупів"  та “Висновків  експерта”  з  приводу дорожньо-транспортних пригод,  що  супроводжувалися травмуванням  і смертю людей. У дослідженні використовувалися антропометричний, морфометричний, фотографічний, криміналістичний та статистичний методи аналізу. Опис ушкоджень проводився відповідно до стандартів Abbreviated Injury Scale з урахуванням анатомічних зон травмування.

Результати дослідження. Аналіз показав, що при правому неповному перекритті кількість травм була дещо вищою порівняно з лівим. Загальна кількість травм у водіїв становила 194 випадки, що більше, ніж у пасажирів — 166 випадків. Найпоширенішими травмами були переломи нижніх кінцівок, грудної клітки, а також ушкодження м'яких тканин. Це підтверджує залежність характеру травм від розташування потерпілих у салоні автомобіля, напрямку зіткнення та маси автомобіля.

Висновки. Маса автомобіля та його клас мають суттєвий вплив на спектр і тяжкість ушкоджень, що виникають унаслідок дорожньо-транспортних пригод. Саме тому запровадження аналізу маси автомобіля як обов’язкового параметра в судово-медичних експертизах сприятиме підвищенню точності визначення механізмів травмування.

Посилання

Madea B, editor. Handbook of Forensic Medicine. John Wiley & Sons Ltd; 2022. Wehner H-D, Madea B, Rutty G. Chapter 63. Traffic Accidents. p.1455-93. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119648628.ch63

Kamnik R, Topolsek D, Lakovic S. Modern technologies and methods of data collection in the function of making better traffic analysis of forensic traffic experts. Environmental Engineering-Inzenjerstvo okolisa. 2022;9(1-2):1-10. DOI: https://doi.org/10.37023/ee.9.1-2.1

Brach M, Brach RM, Mason J. Vehicle accident analysis and reconstruction methods. Warrendale, PA: SAE International; 2022. 598p.

Davis M, Mkandawire C, Brown T, Pasquesi S. Incidence and Mechanism of Head, Cervical Spine, Lumbar Spine, and Lower Extremity Injuries for Occupants in Low-to Moderate-Speed Frontal Collisions. SAE Technical Paper. 2021;2021-01-0902. DOI: https://doi.org/10.4271/2021-01-0902

Breen JM, Næss PA, Gaarder C, Stray-Pedersen A. Autopsy findings in drivers and passengers from fatal motor vehicle collisions: limited differences in injury patterns and toxicological test results. Forensic Sci Med Pathol. 2021;17(2):235-46. DOI: https://doi.org/10.1007/s12024-021-00359-z

Kroeker SG, Siegmund GP. Injury comparisons between paired drivers and front‐seat passengers in frontal collisions using publicly available crash and injury data. J Forensic Sci. 2024;69(1):153-61. DOI: https://doi.org/10.1111/1556-4029.15404

References

Madea B, editor. Handbook of Forensic Medicine. John Wiley & Sons Ltd; 2022. Wehner H-D, Madea B, Rutty G. Chapter 63. Traffic Accidents. p.1455-93. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119648628.ch63

Kamnik R, Topolsek D, Lakovic S. Modern technologies and methods of data collection in the function of making better traffic analysis of forensic traffic experts. Environmental Engineering-Inzenjerstvo okolisa. 2022;9(1-2):1-10. DOI: https://doi.org/10.37023/ee.9.1-2.1

Brach M, Brach RM, Mason J. Vehicle accident analysis and reconstruction methods. Warrendale, PA: SAE International; 2022. 598p.

Davis M, Mkandawire C, Brown T, Pasquesi S. Incidence and Mechanism of Head, Cervical Spine, Lumbar Spine, and Lower Extremity Injuries for Occupants in Low-to Moderate-Speed Frontal Collisions. SAE Technical Paper. 2021;2021-01-0902. DOI: https://doi.org/10.4271/2021-01-0902

Breen JM, Næss PA, Gaarder C, Stray-Pedersen A. Autopsy findings in drivers and passengers from fatal motor vehicle collisions: limited differences in injury patterns and toxicological test results. Forensic Sci Med Pathol. 2021;17(2):235-46. DOI: https://doi.org/10.1007/s12024-021-00359-z

Kroeker SG, Siegmund GP. Injury comparisons between paired drivers and front‐seat passengers in frontal collisions using publicly available crash and injury data. J Forensic Sci. 2024;69(1):153-61. DOI: https://doi.org/10.1111/1556-4029.15404

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-29

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження