ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ТА СЕРТИФІКАЦІЇ СУДОВО-МЕДИЧНИХ МЕДСЕСТЕР ДЛЯ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ СПЕЦІАЛЬНОСТІ В РОБОТУ СУДОВО-МЕДИЧНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Віктор Бачинський Буковинський державний медичний університет, ДСУ «Чернівецьке обласне бюро судово-медичної експертизи» МОЗ України, м. Чернівці, Україна https://orcid.org/0000-0002-6955-7507
  • Марта Гараздюк Буковинський державний медичний університет, Чернівці, Україна https://orcid.org/0000-0002-7811-3211
  • Олександр Павлюкович Буковинський державний медичний університет, Чернівці, Україна https://orcid.org/0000-0001-6523-8296
  • Юлія Коцюбинська Івано-Франківський національний медичний університет, м.Івано-Франківськ, Україна https://orcid.org/0000-0001-6350-1791

DOI:

https://doi.org/10.24061/2707-8728.2.2024.1

Ключові слова:

сертифікація, судово-медична експертиза

Анотація

На даний час система реагування на випадки насильства в Україні не є досконалою, проте у міжнародному досвіді є практики, які можуть значно полегшити процес роботи із потерпілими від статевого чи ґендер-зумовленого насильства, зокрема у військовий час. Одним із таких напрямків є судово-медичне медсестринство.

Мета дослідження: розглянути можливості та особливості умов сертифікації судово-медичних медсестер в Україні на основі літературних джерел та існуючої в Сполучених Штатах Америки програми підготовки такої спеціальності.

Матеріали та методи: в якості матеріалів використана вибірка літературних джерел таОстаточний звіт щодо оцінювання потреб у судовому медсестринстві в Україні” Міжнародної асоціації судових медсестер (IAFN). Методи дослідження: аналітичний, описовий, бібліографічний.

Результати дослідження та їх обговорення: Судово-медичні сестри-експерти з питань сексуального насильства є основними надавачами допомоги потерпілим, які постраждали від насильства та домагань у США. Вони, зазвичай, працюють у тісній співпраці з лікарями, правоохоронними органами, юристами та іншими постачальниками передових практик, щоб забезпечити дотримання стандартів надання медичної та правової допомоги. Навчання відбувається за мультидисциплінарним підходом із залученням спеціалістів з судової медицини, правозахисних організацій та поліцейських служб, які залучені до надання судово-медичної допомоги потерпілим і включає в себе вивчення багатьох дисциплін. Медсестри, які пройшли підготовку з судової медицини, здатні забезпечити більш широкий спектр послуг для потерпілих від насильства: від використання таких навичок медсестер, як: спілкування, опитування, співчуття – до проведення біомедичного розслідування, координації міждисциплінарної команди, дослідження та інтерпретації травми, обстеження щодо сексуального насильства, оцінка складних обставин та ін.

Висновки: Освітня підготовка для судово-медичних медсестер передбачає мультидисциплінарний підхід. Вона може здійснюватися у вигляді програм бакалаврату та магістратури, курсів підвищення кваліфікації та докторських ступенів у цій галузі. Згідно з досвідом Сполучених Штатів Америки у цій сфері, найбільш прийнятною моделлю отримання фаху судово-медичної медсестри є післядипломна освіта після отримання сертифікату за спеціальністю «Медсестринство».

Посилання

Міжнародна асоціація судових медсестер (IAFN). Україна. Остаточний звіт щодо оцінювання потреб у судовому медсестринстві. Київ: IAFN; 2024. 25 с.

КОНВЕНЦІЯ Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами. Стамбул; 2011. 196 с.

Міністерство охорони здоров’я України. Стратегічні напрями розвитку медсестринства в Україні [Інтернет]. Київ: МОЗ; 2024 [цитовано 2024 Гру 04]. 18с. Доступно: https://moz.gov.ua/storage/uploads/0d87e159-2603-4966-b710-8f4c33adfd38/Strategic-directions-of-nursing-development-in-UA_K.pdf

Lynch VA. Forensic nursing science: Global strategies in health and justice. Egyptian Journal of Forensic Sciences. 2011;1(2):69-76. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejfs.2011.04.001

Kinghorn G, Halcomb E, Thomas S, Froggatt T. Forensic mental health: Perceptions of transition and workforce experiences of nurses. Collegian. 2022;29(5):693-700. DOI: https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.04.008

Urheim R, Palmstierna T, Rypdal K, Gjestad R, Mykletun A. Violence rate dropped during a shift to individualized patient-oriented care in a high security forensic psychiatric ward. BMC Psychiatry. 2020;20:200. DOI:10.1186/s12888-020-02524-0

Lechner M, task force chair. Sexual Assault Nurse Examiner (SANE). Education Guidelines. International Association of Forensic Nurses; 2018. 111p.

Reference

Ministerstvo okhorony zdorov’ia Ukrainy. Stratehichni napriamy rozvytku medsestrynstva v Ukraini [Strategic directions of nursing development in Ukraine] [Internet]. Kyiv: MOZ; 2024 [cited 2024 Dec 04]. 18s. Available from: http://surl.li/vfcuzn (in Ukrainian)

KONVENTsIIa Rady Yevropy pro zapobihannia nasyl'stvu stosovno zhinok i domashn'omu nasyl'stvu ta borot'bu iz tsymy yavyschamy [Council of Europe Convention on preventing and combating violence against women and domestic violence]. Stambul; 2011. 196 s. (in Ukrainian)

Ministerstvo okhorony zdorov’ia Ukrainy. Stratehichni napriamy rozvytku medsestrynstva v Ukraini [Strategic directions of nursing development in Ukraine] [Internet]. Kyiv: MOZ; 2024 [tsytovano 2024 Hru 04]. 18s. Dostupno: https://moz.gov.ua/storage/uploads/0d87e159-2603-4966-b710-8f4c33adfd38/Strategic-directions-of-nursing-development-in-UA_K.pdf (in Ukrainian)

Lynch VA. Forensic nursing science: Global strategies in health and justice. Egyptian Journal of Forensic Sciences. 2011;1(2):69-76. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejfs.2011.04.001

Kinghorn G, Halcomb E, Thomas S, Froggatt T. Forensic mental health: Perceptions of transition and workforce experiences of nurses. Collegian. 2022;29(5):693-700. DOI: https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.04.008

Urheim R, Palmstierna T, Rypdal K, Gjestad R, Mykletun A. Violence rate dropped during a shift to individualized patient-oriented care in a high security forensic psychiatric ward. BMC Psychiatry. 2020;20:200. DOI:10.1186/s12888-020-02524-0

Lechner M, task force chair. Sexual Assault Nurse Examiner (SANE). Education Guidelines. International Association of Forensic Nurses; 2018. 111p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-29

Номер

Розділ

Дискусійні, актуальні та проблемні питання