ЕКСПЕРТНО-ЕПІДЕМІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ НЕЛЕТАЛЬНОЇ МОТОЦИКЛЕТНОЇ ТРАВМИ

Автор(и)

  • Валентин Франчук Доктор медичних наук, професор, професор кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судовою медициною, завідувач курсу судової медицини Тернопільського національного медичного університету імені І.Я. Горбачевського, м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0001-8484-8049
  • Анастасія Фурдела Студентка 5 курсу Тернопільського національного медичного університету імені І.Я.Горбачевського м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0009-0002-4783-7134
  • Христина Файчак Лікар судово-медичний експерт ДСУ «Тернопільське обласне бюро судово-медичної експертизи» МОЗ України, м. Тернопіль , Україна https://orcid.org/0009-0007-6662-6531

DOI:

https://doi.org/10.24061/2707-8728.1.2024.11

Ключові слова:

мотоциклетна травма, судово-медична експертиза потерпілих, експертно-епідеміологічні ознаки транспортної травми

Анотація

Судово-медична експертиза потерпілих внаслідок мотоциклетної травми є актуальною проблемою експертної практики. Однак, судово-медичні особливості сучасної нелетальної мототравми вивчені недостатньо.

Мета: дослідити епідеміологію нелетальної мотоциклетної травми та встановити експертні особливості ушкоджень, характерних для потерпілих під час дорожньо-транспортних пригод за участі мотоциклетного транспорту.

Матеріал і методи. Матеріалом для вивчення стали 40 висновків експерта щодо потерпілих унаслідок мототравми, виконаних у Тернопільському обласному бюро судово-медичної експертизи протягом 2016–2023 рр. Проводили викопійовування даних у окрему для кожного випадку формалізовану карту, у яку вносили відомості про потерпілу особу, обставини, місце та умови травмування. Детально занотовували вид ушкоджень, їх локалізацію та розповсюдженість відповідно до частин тіла (голова, тулуб, кінцівки). Отримані дані обробили за допомогою методів варіаційної статистики.

Результати дослідження. Більшість випадків нелетальної мототравми трапляється на автодорогах влітку і ранньої осені, в червні та вересні, унаслідок зіткнення з іншими транспортними засобами (зокрема автомобілями). Потерпілими зазвичай стають чоловіки (35 (87,5%) потерпілих) молодого ((19 (47,5%) осіб)) та зрілого ((13 (32,5%) осіб) віку. З них кермувальниками мотоциклів була 31 особа (77,5%), пасажирами – 6 осіб (15,0%) і лише 3 особи (7,5%) – пішоходами (р≤0,01). Різноманітні ушкодження нижніх кінцівок встановлені в 35 потерпілих (87,5%, р≤0,01), ушкодження верхніх кінцівок – у 22 (55%) травмованих, ушкодження голови – у 20 осіб (50%). Комбінованість ушкоджень двох і більше різних анатомічних ділянок тіла (голови, тулуба і кінцівок була зафіксована в 35 (87,5%) потерпілих. Ушкодження голови були у виді подряпин, синців чи забоїв, превалювали в ділянці обличчя, асоційовано (в кількох зонах лиця одночасно), зазвичай супроводжувалися струсом чи забоєм головного мозку. Різноманітні ушкодження м’яких тканин були діагностовані у всіх потерпілих з травмою тулуба, у 18 з яких (90%) ці ушкодження розташовувалися на передній поверхні грудної клітки, у ділянці таза чи живота (часто комбіновано), ушкодження спини зафіксовано лише у 2 (10%) потерпілих. Травма верхніх кінцівок, крім різновидних ушкоджень м’яких тканин, більше, ніж у половини потерпілих з такою травмою супроводжувалася переломами кісток і ушкодженням зв’язково-фіксувального апарату. Для потерпілих з травмою нижніх кінцівок були характерними як поверхневі ушкодження м’яких тканин (подряпини, синці, гематоми, забої), так і більш глибокі (рани чи розміжчення) та відкриті чи закриті переломи стегнової, велико- і малогомілкових кісток або переломи кількох цих кісток одночасно. Ізольовані ушкодження тільки однієї анатомічної ділянки під час нелетальної мотоциклетної травми були виявлені лише у поодиноких випадках.  

Висновки. Мотоциклетна травма, яка не супроводжувалася смертельними наслідками, здебільшого стається на автодорогах, у теплу пору року, внаслідок зіткнення мотоцикла з іншим транспортним засобом. Потерпілими зазвичай є водії мотоцикла – чоловіки молодого та зрілого віку.

Для нелетальної мотоциклетної травми характерні такі експертні ознаки: значна кількість поверхневих ушкоджень м’яких тканин і превалювання їх над переломами кісток чи ушкодженнями внутрішніх органів; комбінованість травми голови, тулуба і кінцівок при домінуванні ушкоджень нижніх кінцівок; переважне розташування ушкоджень на передній поверхні тіла потерпілих осіб.

Посилання

World Health Organization. Global status report on road safety 2023 [Internet]. Geneva: WHO; 2023[updated 2023 Dec 13; cited 2024 May 11]. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/9789240086517

National Safety Council. Injury facts. Motorcycles [Internet]. 2022[cited 2024 May 11]. Available from: https://injuryfacts.nsc.org/motor-vehicle/road-users/motorcycles

Kleinertz H, Volk A, Dalos D, Rutkowski R, Frosch K-H, Thiesen DM. Risk factors and injury patterns of e-scooter associated injuries in Germany. Sci Rep [Internet]. 2023 Jan[cited 2024 May 11];13(1):706. Available from: https://www.nature.com/articles/s41598-022-25448-z#citeas doi: 10.1038/s41598-022-25448-z

Lusetti A, Dagoli S, Banchini A, Gentile M, Lezzi P, Cecchi R. Over 30-year retrospective analyses of moped-motorcycle fatal road accidents in the northern area of the Italian region of Emilia Romagna and review of the literature: Aiming for further preventive measures in the future. Leg Med (Tokyo) [Internet]. 2022 Nov[cited 2024 May 11];59:102139. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1344622322001274?via%3Dihub doi: 10.1016/j.legalmed.2022.102139

Petit L, Zaki T, Hsiang W, Leslie MP, Wiznia DH. A review of common motorcycle collision mechanisms of injury. EFORT Open Rev. 2020;5(9):544-8. doi: 10.1302/2058-5241.5.190090

Granieri SS, Reitano EE, Bindi FF, Renzi FF, Sammartano FF, Cimbanassi SS, et al. Motorcycle-related trauma: effects of age and site of injuries on mortality. A single-center, retrospective study. World J Emerg Surg [Internet]. 2020 Mar[cited 2024 May 11];15(1):18. Available from: https://wjes.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13017-020-00297-1 doi: 10.1186/s13017-020-00297-1

Плєвінскіс ПВ. Інтегральний підхід до класифікації мотоциклетних травм. Вісник Вінницького національного медичного університету. 2020;24(3):507-11. doi: 10.31393/reports-vnmedical-2020-24(3)-22

Зозуля ВМ. Часові закономірності отримання ушкоджень внаслідок автотравми. Судово-медична експертиза. 2023;2:46-50. doi: 10.24061/2707-8728.2.2023.6

Giovannini E, Santelli S, Pelletti G, Bonasoni MP, Lacchè E, Pelotti S, et al. Motorcycle injuries: a systematic review for forensic evaluation. Int J legal Med [Internet]. 2024 May[cited 2024 Jun 05]. doi: 10.1007/s00414-024-03250-y

Mohd Saman SA, Jothee S, Mohd Nor F, Shafie MS. The Pattern of Injuries Among Motorcyclists in Fatal Road Traffic Accidents: An Autopsy-Based Study. Am J Forensic Med Pathol. 2021;42(2):141-6. doi: 10.1097/PAF.0000000000000639

References

World Health Organization. Global status report on road safety 2023 [Internet]. Geneva: WHO; 2023[updated 2023 Dec 13; cited 2024 May 11]. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/9789240086517

National Safety Council. Injury facts. Motorcycles [Internet]. 2022[cited 2024 May 11]. Available from: https://injuryfacts.nsc.org/motor-vehicle/road-users/motorcycles

Kleinertz H, Volk A, Dalos D, Rutkowski R, Frosch K-H, Thiesen DM. Risk factors and injury patterns of e-scooter associated injuries in Germany. Sci Rep [Internet]. 2023 Jan[cited 2024 May 11];13(1):706. Available from: https://www.nature.com/articles/s41598-022-25448-z#citeas doi: 10.1038/s41598-022-25448-z

Lusetti A, Dagoli S, Banchini A, Gentile M, Lezzi P, Cecchi R. Over 30-year retrospective analyses of moped-motorcycle fatal road accidents in the northern area of the Italian region of Emilia Romagna and review of the literature: Aiming for further preventive measures in the future. Leg Med (Tokyo) [Internet]. 2022 Nov[cited 2024 May 11];59:102139. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1344622322001274?via%3Dihub doi: 10.1016/j.legalmed.2022.102139

Petit L, Zaki T, Hsiang W, Leslie MP, Wiznia DH. A review of common motorcycle collision mechanisms of injury. EFORT Open Rev. 2020;5(9):544-8. doi: 10.1302/2058-5241.5.190090

Granieri SS, Reitano EE, Bindi FF, Renzi FF, Sammartano FF, Cimbanassi SS, et al. Motorcycle-related trauma: effects of age and site of injuries on mortality. A single-center, retrospective study. World J Emerg Surg [Internet]. 2020 Mar[cited 2024 May 11];15(1):18. Available from: https://wjes.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13017-020-00297-1 doi: 10.1186/s13017-020-00297-1

Plievinskis PV. Intehral'nyi pidkhid do klasyfikatsii mototsykletnykh travm [An integral approach to the classification of motorcycle injuries]. Visnyk Vinnyts'koho natsional'noho medychnoho universytetu. 2020;24(3):507-11. doi: 10.31393/reports-vnmedical-2020-24(3)-22 (in Ukrainian)

Zozulia VM. Chasovi zakonomirnosti otrymannia ushkodzhen' vnaslidok avtotravmy [Time patterns of receiving damage as a result of a traffic accident]. Sudovo-medychna ekspertyza. 2023;2:46-50. doi: 10.24061/2707-8728.2.2023.6 (in Ukrainian)

Giovannini E, Santelli S, Pelletti G, Bonasoni MP, Lacchè E, Pelotti S, et al. Motorcycle injuries: a systematic review for forensic evaluation. Int J legal Med [Internet]. 2024 May[cited 2024 Jun 05]. doi: 10.1007/s00414-024-03250-y

Mohd Saman SA, Jothee S, Mohd Nor F, Shafie MS. The Pattern of Injuries Among Motorcyclists in Fatal Road Traffic Accidents: An Autopsy-Based Study. Am J Forensic Med Pathol. 2021;42(2):141-6. doi: 10.1097/PAF.0000000000000639

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-31

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження