ОСОБЛИВОСТІ ОПИСУ УШКОДЖЕНЬ ВОДІЯ ТА ПАСАЖИРА ЛЕГКОВОГО АВТОМОБІЛЯ У ВИПАДКУ ДТП В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД КЛАСУ ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ ТА РАКУРСУ ЗІТКНЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2707-8728.1.2020.4Ключові слова:
ушкодження водія, ушкодження пасажира, дорожньо-транспортна пригода, ушкодження в салоні автомобіляАнотація
Однією із найактуальніших проблем сьогодення був і залишається дорожній травматизм. За даними ВООЗ смертність унаслідок аварій на дорогах зросла до 1,35 млн людей на рік, або в середньому близько 3700 летальних випадків щодня. Крім того, десятки мільйонів людей отримують різноманітні травми. Слід зазначити, що експертиза характеру і механізмів утворення тілесних ушкоджень при автомобільній травмі завжди вважалася актуальною і складною проблемою судово-медичної науки і практики. Особливу складність з експертних позицій при травмі всередині салону автомобіля набуває встановлення місця розташування потерпілих. У судово-медичній літературі питання про диференціацію ушкоджень у водіїв і пасажирів досі залишається недостатньо вивченим, особливо беручи до уваги факт збільшення кількості й різноманітності автомобілів, зміна їх конструктивних особливостей та оснащення засобами захисту.
Мета роботи. Провести огляд вітчизняних і зарубіжних наукових публікацій стосовно особливостей утворення ушкоджень водія та пасажира легкового автомобіля у випадку дорожньо-транспортної пригоди в залежності від класу транспортного засобу та ракурсу зіткнення.
Висновки. Проведений аналіз наукових праць показує, що на даному етапі залишається недостатньо вивченим питання механізму виникнення, локалізації та диференціації ушкоджень у водіїв і пасажирів в залежності від ракурсу зіткнення та класу легкового автомобіля з різними конструктивними особливостями салону і панелі управління. Поглиблене вивчення даних особливостей дозволить судово-медичним експертам проводити диференціальну діагностику ушкоджень у потерпілих і визначати місця їх розташування в салоні легкового автомобіля. Слід зазначити, що правильна ідентифікація та розташування водія і пасажирів на момент виникнення дорожньо-транспортної пригоди дозволяє у подальшому виявити винних, що значно полегшує роботу судово-слідчих органів.
Посилання
Kryvda HF, Plevinskis PV. Alhorytm provedennia laboratornykh doslidzhen' pry sudovo-medychnii ekspertyzi avtomobil'noi travmy na suchasnomu etapi [The algorithm of laboratory studies in the forensic examination of a car injury at the present stage]. Sudovo-medychna ekspertyza. 2018;2:16-8. (in Ukrainian)
Nesterov AV. Sostoyanie voprosa travmy vnutri salona avtomobilya [The state of the issue of injury inside the car]. Izbrannye voprosy sudebno-meditsinskoy ekspertizy. 2007;82:10-22. (in Russian)
Pan'kov IV, Sarkisyan BA, Votintsev AA. Povrezhdeniya voditelya i passazhira perednego sideniya pri nesmertel'noy vnutrisalonnoy travme v legkovykh avtomobilyakh inostrannogo proizvodstva [Damage to the driver and passenger when the non-fatal injury inside the cabin of transport in passenger cars of foreign production]. Mezhdunarodnyy zhurnal prikladnykh i fundamental'nykh issledovaniy. 2014;1(2):174-7. (in Russian)
Pigolkin YuI, Dubrovina IA, Mosoyan AS, Bychkov AA. Sudebno-meditsinskaya kharakteristika razryvov pecheni pri vnutrisalonnoy travme u voditelya [Forensic medical characteristic of hepatic rupture in the car driver resulting from the injury inflicted inside the passenger compartment]. Sudebno-meditsinskaya ekspertiza. 2015;5:12-6. (in Russian)
Saushkin OV, Khaniants AA, Bondarieva AH, Sulym SV. Metod naturnoho modeliuvannia pry provedenni kompleksnoi sudovo-medychnoi, transportno-trasolohichnoi ta avtotekhnichnoi ekspertyzy [Method of natural modeling while performing comprehensive forensic medical, transport trace evidence and auto-technical examination]. Teoriia ta praktyka sudovoi ekspertyzy i kryminalistyky. 2018;18:585-92. (in Ukrainian)
Diachuk VI, Klymchuk MP, Hubs'ka OA. Vykorystannia spetsial'nykh znan' pry rozsliduvanni dorozhn'o-transportnykh pryhod [Use of special knowledge in the investigation of road accidents]. Kyiv; 2012. 220 s. (in Ukrainian)
Sarkisyan BA, Pan'kov IV. Povrezhdeniya voditelya i passazhira perednego sideniya pri nesmertel'noy vnutrisalonnoy travme v legkovykh avtomobilyakh inostrannogo proizvodstva [Damage to the driver and passenger when the non-fatal injury inside the cabin of transport in passenger cars of foreign production]. Meditsinskaya ekspertiza i pravo. 2014;4:48-50. (in Russian)
Shadymov AB, Novoselov AS. Sudebno-meditsinskaya ekspertiza travmy pri stolknoveniyakh avtomobilya (ustanovlenie voditelya i passazhira perednego sideniya) [Forensic medical examination of trauma in car collisions (identification of the driver and front passenger)]. Barnaul; 2014. 193 s. (in Russian)
Bychkov AA, Sudebno-meditsinskaya diagnostika mestopolozheniya poterpevshikh v salon sovremennogo legkovogo avtomobilya pri DTP [Forensic diagnostics of the location of victims in the interior of a modern passenger car in an accident]. V: Pigolkin YuI, Kovalev AV, redaktory. Sbornik tezisov nauchno-prakticheskoy konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem; 2012 May 17-18; Moskva. Moskva; 2012. s. 115. (in Russian)
Pigolkin YuI, Dubrovin IA, Mosoyan AS. Sudebno-meditsinskaya kharakteristika povrezhdeniy, voznikayushchikh u voditelya v salone sovremennogo legkovogo avtomobilya pri dorozhno-transportnom proisshestvii [Forensic characteristics of injuries occurring to a driver in the cabin of a modern passenger car in a road traffic accident]. V: Sbornik materialov Rasshirennoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, posvyashchennoy 95-letiyu Sankt-Peterburgskogo GBUZ «Gorodskogo byuro Sudebno-meditsinskoy ekspertizy» «Aktual'nye voprosy profilaktiki i laboratornoy diagnostiki v sudebno-meditsinskoy ekspertize»; 2013 May 23-24; Sankt-Peterburg. Sankt-Peterburg; 2013. s. 145-6. (in Russian)
Novoselov AS. Sudebno-meditsinskaya otsenka morfologicheskikh osobennostey povrezhdeniy dlya diagnostiki voditelya i passazhira perednego sideniya pri frontal'nykh stolknoveniyakh avtomobilya [Forensic medical assessment of the morphological features of injuries for the diagnosis of the driver and front passenger in frontal collisions of the car] [avtoreferat]. Moskva; 2010. 25 s. (in Russian)
Shadymov AB, Novoselov AS. Nekotorye osobennosti povrezhdeniy konechnostey voditelya i passazhira perednego sideniya pri frontal'nom stolknovenii legkovogo avtomobilya [Some features of injuries to the limbs of the driver and front seat passenger in a frontal collision of a car]. Sudebno-meditsinskaya ekspertiza. 2009;1:32-5. (in Russian)
Shadymov AB, Novoselov AS. Algoritm sudebno-meditsinskogo ustanovleniya voditelya pri frontal'nykh stolknoveniyakh avtomobilya [Algorithm of forensic identification of a driver in frontal collisions of a car]. Aktual'nye voprosy sudebnoy meditsiny i ekspertnoy praktiki. 2008;14:263-7. (in Russian)
Shkrum MJ, McClafferty KJ, Nowak ES, German A. Driver and front seat passenger fatalities associated with air bag deployment. Part 1: A Canadian study. J Forensic Sci. 2002;47(5):1028-34.
Shkrum MJ, McClafferty KJ, Nowak ES, German A. Driver and front seat passenger fatalities associated with air bag deployment. Part 2: A review of injury patterns and investigative issues. J Forensic Sci. 2002;47(5):1035-40.
Bose D, Arregui-Dalmases C, Sanchez-Molina D, Velazquez-Ameijide J, Crandall J. Increased risk of driver fatality due to unrestrained rear-seat passengers in severe frontal crashes. Accid Anal Prev. 2013;53:100-4. doi: 10.1016/j.aap.2012.11.031
Mayrose J, Jehle D, Hayes M, Tinnesz D, Piazza G, Wilding GE. Influence of the unbelted rear‐seat passenger on driver mortality: "the backseat bullet". Acad Emerg Med. 2005;12(2):130-4. doi: 10.1197/j.aem.2004.09.017
Høye, A. How would increasing seat belt use affect the number of killed or seriously injured light vehicle occupants? Accid Anal Prev. 2016;88:175-86. doi: 10.1016/j.aap.2015.12.022
Evans L, Frick MC. Seating position in cars and fatality risk. Am J Public Health. 1988;78(11):1456-8. doi: 10.2105/ajph.78.11.1456
Jehle D, Kuebler J, Auinger P. Risk of injury and fatality in single vehicle rollover crashes: danger for the front seat occupant in the "outside arc". Acad Emerg Med. 2007;14(10):899-902. doi: 10.1197/j.aem.2007.06.029
Tatem WM, Gabler HC. Differential fatality risk between rear and front seat passenger vehicle occupants in frontal crashes. In Proceedings of the 2019 International IRCOBI Conference on the Biomechanics of Injury. p. 554-60.
Li A, Shen S, Nwosu A, Ratnapradipa KL, Cooper J, Zhu M. Investigating traffic fatality trends and restraint use among rear-seat passengers in the United States, 2000-2016. Journal of Safety Research. 2020;73:9-16. doi: 10.1016/j.jsr.2020.02.005
Parenteau CS, Viano DC. Driver and front passenger injury in frontal crashes: Update on the effect of unbelted rear occupants. Traffic Injury Prevention. 2017;19(1):28-34. doi: 10.1080/15389588.2017.1344355
Zhai G, Yang H, Liu J. Is the front passenger seat always the "death seat"? An application of a hierarchical ordered probit model for occupant injury severity. Int J Inj Control Safe Promot. 2020:1-9. doi: 10.1080/17457300.2020.1810072
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Критерії авторського права, форми участі та авторства
Кожен автор повинен був взяти участь в роботі, щоб взяти на себе відповідальність за відповідні частини змісту статті. Один або кілька авторів повинні нести відповідальність в цілому за поданий для публікації матеріал - від моменту подачі до публікації статті. Авторитарний кредит повинен грунтуватися на наступному:
істотність частини вкладу в концепцію і дизайн, отримання даних або в аналіз і інтерпретацію результатів дослідження;
написання статті або критичний розгляд важливості її інтелектуального змісту;
остаточне твердження версії статті для публікації.
Автори також повинні підтвердити, що рукопис є дійсним викладенням матеріалів роботи і що ні цей рукопис, ні інші, які мають по суті аналогічний контент під їх авторством, не були опубліковані та не розглядаються для публікації в інших виданнях.
Автори рукописів, що повідомляють вихідні дані або систематичні огляди, повинні надавати доступ до заяви даних щонайменше від одного автора, частіше основного. Якщо потрібно, автори повинні бути готові надати дані і повинні бути готові в повній мірі співпрацювати в отриманні та наданні даних, на підставі яких проводиться оцінка та рецензування рукописи редактором / членами редколегії журналу.
Роль відповідального учасника.
Основний автор (або призначений відповідальний автор) буде виступати від імені всіх співавторів статті в якості основного кореспондента при листуванні з редакцією під час процесу її подання та розгляду. Якщо рукопис буде прийнятий, відповідальний автор перегляне відредагований машинописний текст і зауваження рецензентів, прийме остаточне рішення щодо корекції і можливості публікації представленого рукопису в засобах масової інформації, федеральних агентствах і базах даних. Він також буде ідентифікований як відповідальний автор в опублікованій статті. Відповідальний автор несе відповідальність за підтвердження остаточного варіанта рукопису. Відповідальний автор несе також відповідальність за те, щоб інформація про конфлікти інтересів, була точною, актуальною і відповідала даним, наданим кожним співавтором. Відповідальний автор повинен підписати форму авторства, що підтверджує, що всі особи, які внесли істотний внесок, ідентифіковані як автори і що отримано письмовий дозвіл від кожного учасника щодо публікації представленого рукопису.