ПРЕВАЛЮЮЧІ ТЕНДЕНЦІЇ МОРФОЛОГІЧНИХ УШКОДЖЕНЬ У ВОДІЇВ І ПАСАЖИРІВ ДЖИПІВ І ПОЗАШЛЯХОВИКІВ ПРИ ЛЕТАЛЬНИХ ДТП
DOI:
https://doi.org/10.24061/2707-8728.1.2023.7Ключові слова:
судово-медична експертиза, фронтальне зіткнення, автомобільна травма, ДТПАнотація
Судово-медична експертиза трупів при дорожньо-транспортних пригодах є важливим напрямом досліджень у сфері безпеки дорожнього руху. Зіткнення транспортних засобів часто призводять до трагічних наслідків і становлять значну частину серед причин насильницьких смертей у салоні автомобілів. Попри постійні зміни в конструкційних особливостях сучасних автомобілів, що спрямовані на поліпшення безпеки, смертність залишається значною.
Дослідження скероване на вивчення ушкоджень водія та пасажира в салонах джипів і позашляховиків при лобовому зіткненні, враховуючи особливості конструкції автомобілів і механізми передачі сили на організм пасажирів.
Мета роботи. Вивчення, аналіз і систематизація ушкоджень, характерних для водіїв і пасажирів у салонах джипів і позашляховиків при лобовому зіткненні з неповним перекриттям.
Матеріали та методи. Були проаналізовані 168 актів дорожньо-транспортних пригод зі смертельним наслідком, в яких прицільно розглядали ушкодження водія та пасажира при фронтальному зіткненні в салонах джипів і позашляховиків.
Під час проведення дослідження використовували наступні методи: системно-структурний аналіз, спостереження, порівняння й опис. Також для кожного випадку була проведена криміналістична експертиза ушкоджень. Статистичний аналіз включав застосування методів описової статистики та мультифакторного аналізу для перевірки нульової гіпотези.
Результати. Аналіз ушкоджень у водія та пасажира в салоні сучасного автомобіля класу J показав, що у випадках летальної автотравми зустрічалися наступні тілесні ушкодження, що були характернішими для пасажирів порівняно з водіями: ушкодження тулуба спереду та ззаду, м’яких тканин правої ноги, переломи кісток нижніх кінцівок справа та зліва, переломи тазу справа та зліва, ушкодження нирок, розриви селезінки та легень.
Висновки. У випадках летальної автомобільної травми при фронтальному зіткненні в салонах джипів і позашляховиків зустрічалися наступні тілесні ушкодження, що були характернішими для пасажирів порівняно з водіями: ушкодження тулуба спереду та ззаду, м’яких тканин правої ноги, переломи кісток нижніх кінцівок справа та зліва, переломи тазу справа та зліва, ушкодження нирок, розриви селезінки та легень.
Посилання
Kibayashi K, Shimada R, Nakao K-I. Fatal traffic accidents and forensic medicine. IATSS Res. 2014;38(1):71-6. doi: 10.1016/j.iatssr.2014.07.002
Touahmia M. Identification of Risk Factors Influencing Road Traffic Accidents. Eng Technol Appl Sci Res. 2018;8(1):2417-21. doi: 10.48084/etasr.1615
Chen F, Song M, Ma X. Investigation on the Injury Severity of Drivers in Rear-End Collisions Between Cars Using a Random Parameters Bivariate Ordered Probit Model. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2019 Jul [cited 2023 May 14];16(14):2632. Available from: https://www.mdpi.com/1660-4601/16/14/2632 doi: 10.3390/ijerph16142632
Sokol VK. Structure of long bone fractures of lower limbs at a car injury. Ортопедия, травматология и протезирование. 2020;2:33-9. doi: 10.15674/0030-59872020233-39
Стецюк ОІ. Проблемні питання щодо механізму виникнення тілесних ушкоджень при зіткненні пішохода з бічною частиною рухомого автомобіля (тангенційне зіткнення). Судово-медична експертиза. 2016;1:67-70. doi: 10.24061/2707-8728.1.2016.13
Cohen H, Kugel C, May H, Medlej B, Stein D, Slon V, et al. The influence of impact direction and axial loading on the bone fracture pattern. Forensic Sci Int. 2017;277:197-206. doi: 10.1016/j.forsciint.2017.05.015
Sokol VK, Kolesnichenko VA, Grygorian E. Characteristics of lower limb injuries in non-fatal road traffic accidents: a retrospective analysis of forensic medical examinations. J Educ Health Sport [Internet]. 2020 Dec [cited 2023 May 14];10(12):40-6. Available from: https://apcz.umk.pl/JEHS/article/view/JEHS.2020.10.12.004 doi: 10.12775/JEHS.2020.10.12.004
Голубович ЛЛ, Голубович АЛ, Голубович ПЛ, Зубко МД, Куртєв АВ. Сучасний стан судово-медичного розпізнавання механізмів утворення ушкоджень при окремих видах автомобільної травми. Судово-медична експертиза. 2017;1:37-41. doi: 10.24061/2707-8728.1.2017.8
Daskal Y, Alfici R, Givon A, Peleg K, Olsha O, Kessel B. Evaluation of differences in injury patterns according to seat position in trauma victims survived traffic accidents. Chin J Traumatol. 2018;21(5):273-6. doi: 10.1016/j.cjtee.2018.03.001
Fonseca ASF, Goldenberg D, Alonso N, Bastos E, Stocchero G, Ferreira MC. Seating position, seat belt wearing, and the consequences in facial fractures in car occupants. Clinics. 2007;62(3):289-94. doi: 10.1590/s1807-59322007000300013
Esmaeilnejad-Ganji SM, Karimi Nasab MH. Risk Factors for Fatal Traffic Accidents: A Narrative Review. Int J Med Invest [Internet]. 2019 [cited 2022 Feb 5];8(1):1-9. Available from: https://intjmi.com/browse.php?a_id=367&slc_lang=en&sid=1&printcase=1&hbnr=1&hmb=1
References
Kibayashi K, Shimada R, Nakao K-I. Fatal traffic accidents and forensic medicine. IATSS Res. 2014;38(1):71-6. doi: 10.1016/j.iatssr.2014.07.002
Touahmia M. Identification of Risk Factors Influencing Road Traffic Accidents. Eng Technol Appl Sci Res. 2018;8(1):2417-21. doi: 10.48084/etasr.1615
Chen F, Song M, Ma X. Investigation on the Injury Severity of Drivers in Rear-End Collisions Between Cars Using a Random Parameters Bivariate Ordered Probit Model. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2019 Jul [cited 2023 May 14];16(14):2632. Available from: https://www.mdpi.com/1660-4601/16/14/2632 doi: 10.3390/ijerph16142632
Sokol VK. Structure of long bone fractures of lower limbs at a car injury. Ortopediya, travmatologiya i protezirovanie. 2020;2:33-9. doi: 10.15674/0030-59872020233-39
Stetsiuk OI. Problemni pytannia schodo mekhanizmu vynyknennia tilesnykh ushkodzhen' pry zitknenni pishokhoda z bichnoiu chastynoiu rukhomoho avtomobilia (tanhentsiine zitknennia) [Issues concerning mechanism of injury in collisions with pedestrians side of a moving vehicle (tangential collision)]. Sudovo-medychna ekspertyza. 2016;1:67-70. doi: 10.24061/2707-8728.1.2016.13 (in Ukrainian)
Cohen H, Kugel C, May H, Medlej B, Stein D, Slon V, et al. The influence of impact direction and axial loading on the bone fracture pattern. Forensic Sci Int. 2017;277:197-206. doi: 10.1016/j.forsciint.2017.05.015
Sokol VK, Kolesnichenko VA, Grygorian E. Characteristics of lower limb injuries in non-fatal road traffic accidents: a retrospective analysis of forensic medical examinations. J Educ Health Sport [Internet]. 2020 Dec [cited 2023 May 14];10(12):40-6. Available from: https://apcz.umk.pl/JEHS/article/view/JEHS.2020.10.12.004 doi: 10.12775/JEHS.2020.10.12.004
Holubovych LL, Holubovych AL, Holubovych PL, Zubko MD, Kurtiev AV. Suchasnyi stan sudovo-medychnoho rozpiznavannia mekhanizmiv utvorennia ushkodzhen' pry okremykh vydakh avtomobil'noi travmy [Current status forensic recognition of mechanisms of damages certain species of automotive injury]. Sudovo-medychna ekspertyza. 2017;1:37-41. doi: 10.24061/2707-8728.1.2017.8 (in Ukrainian)
Daskal Y, Alfici R, Givon A, Peleg K, Olsha O, Kessel B. Evaluation of differences in injury patterns according to seat position in trauma victims survived traffic accidents. Chin J Traumatol. 2018;21(5):273-6. doi: 10.1016/j.cjtee.2018.03.001
Fonseca ASF, Goldenberg D, Alonso N, Bastos E, Stocchero G, Ferreira MC. Seating position, seat belt wearing, and the consequences in facial fractures in car occupants. Clinics. 2007;62(3):289-94. doi: 10.1590/s1807-59322007000300013
Esmaeilnejad-Ganji SM, Karimi Nasab MH. Risk Factors for Fatal Traffic Accidents: A Narrative Review. Int J Med Invest [Internet]. 2019 [cited 2022 Feb 5];8(1):1-9. Available from: https://intjmi.com/browse.php?a_id=367&slc_lang=en&sid=1&printcase=1&hbnr=1&hmb=1
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Критерії авторського права, форми участі та авторства
Кожен автор повинен був взяти участь в роботі, щоб взяти на себе відповідальність за відповідні частини змісту статті. Один або кілька авторів повинні нести відповідальність в цілому за поданий для публікації матеріал - від моменту подачі до публікації статті. Авторитарний кредит повинен грунтуватися на наступному:
істотність частини вкладу в концепцію і дизайн, отримання даних або в аналіз і інтерпретацію результатів дослідження;
написання статті або критичний розгляд важливості її інтелектуального змісту;
остаточне твердження версії статті для публікації.
Автори також повинні підтвердити, що рукопис є дійсним викладенням матеріалів роботи і що ні цей рукопис, ні інші, які мають по суті аналогічний контент під їх авторством, не були опубліковані та не розглядаються для публікації в інших виданнях.
Автори рукописів, що повідомляють вихідні дані або систематичні огляди, повинні надавати доступ до заяви даних щонайменше від одного автора, частіше основного. Якщо потрібно, автори повинні бути готові надати дані і повинні бути готові в повній мірі співпрацювати в отриманні та наданні даних, на підставі яких проводиться оцінка та рецензування рукописи редактором / членами редколегії журналу.
Роль відповідального учасника.
Основний автор (або призначений відповідальний автор) буде виступати від імені всіх співавторів статті в якості основного кореспондента при листуванні з редакцією під час процесу її подання та розгляду. Якщо рукопис буде прийнятий, відповідальний автор перегляне відредагований машинописний текст і зауваження рецензентів, прийме остаточне рішення щодо корекції і можливості публікації представленого рукопису в засобах масової інформації, федеральних агентствах і базах даних. Він також буде ідентифікований як відповідальний автор в опублікованій статті. Відповідальний автор несе відповідальність за підтвердження остаточного варіанта рукопису. Відповідальний автор несе також відповідальність за те, щоб інформація про конфлікти інтересів, була точною, актуальною і відповідала даним, наданим кожним співавтором. Відповідальний автор повинен підписати форму авторства, що підтверджує, що всі особи, які внесли істотний внесок, ідентифіковані як автори і що отримано письмовий дозвіл від кожного учасника щодо публікації представленого рукопису.